Emmi Pikler

Gepubliceerd op 10 januari 2021 om 20:00

Wie was Emmi Pikler?

Emmi Pikler werd geboren in Wenen in het jaar 1902. Zij werd opgeleid tot kinderarts in een kinderziekenhuis in Wenen. Toen zij in 1931 zelf een dochter kreeg, besloten zij en haar man hun kind nooit te forceren in haar ontwikkeling. Emmi Pikler bevestigd dat een kind beter leert in een vrije omgeving dan in een omgeving waar een kind constant gestimuleerd en geholpen word in de ontwikkeling.

Na de positieve ervaringen met ouders in haar kinderartsen praktijk, besloot ze de zorg in het kindertehuis op dezelfde manier te organiseren. Ze deed tevens uitgebreid onderzoek naar de psychomotorische ontwikkeling van baby's en peuters die in het kindertehuis opgroeiden. De resultaten werden bekend gemaakt in wetenschappelijke tijdschriften en later verwerkt in een boek. Haar werkwijze heeft zich omgezet tot een pedagogische visie waar veel kinderdagverblijven en gastouders vandaag de dag mee werken.

In de visie van Emmi Pikler staat centraal: Bewegen, spelen en de hechting tussen baby’s en hun ouders/verzorgers is van cruciaal belang voor de ontwikkeling. Dit kan je bereiken door middel van respectvolle verzorging. Behandel jouw kind, zoals jij ook behandeld wilt worden. Bereid jouw kind voor op wat er gaat komen en geef het kind de tijd en ruimte om te reageren. Bied een veilige en vertrouwde omgeving aan waarin het kind zelf kan beslissen wat hij/zij wilt doen. Het kind kan zelf de wereld ontdekken en leren van situaties. Bijvoorbeeld, zelfstandig drinken uit een doorzichtige beker of staand de luier verschonen. Dit kan een kind zelfvertrouwen en veiligheid geven om zich vrij te ontwikkelen. Voor spel hoeft dan ook niet alles uit de kast worden getrokken, maar denk juist aan kosteloos materiaal. Wat heb ik in huis staan waar ik een activiteit mee kan bedenken of waar het kind een spel mee uitvind.

Wil jij weten hoe jij deze visie thuis kan toepassen? Heb jij een vraag? Neem contact op via het contactformulier of laat hier onder een reactie achter.


 »